آموزش طراحی قالب وردپرس

آموزش طراحی قالب وردپرس یکی از بخش هایی هست که شما به عنوان یک توسعه دهنده و برنامه نویس وردپرس می توانید برای کسب درآمد بهتر و جایگاه بالاتر در بین افرادی که درآمد خوبی از حوزه وردپرس دارند به این قسمت توجه ویژه ای داشته باشید.

البته دلیل دیگه که طراحی قالب وردپرس متخصصان بیشتری دارد به نسبت توسعه پلاگین وردپرس این هست که نیمی از تخصص شما می بایست در HTML CSS و JS خلاصه می شود که خیلی به نسبت زبان برنامه نویسی php و تکنیک های مختلف برنامه نویسی مثل OOP و … بر اساس سطح تسلطتان آسان تر می باشد.

چرا وردپرس ؟

خب چرا که در کشورمان تقریبا نیم میلیون وب سایت وردپرسی بعد از آمریکا با 10 میلیون سایت وردپرسی رتبه دوم را داریم پس فکر نکنم نیاز باشه که بیشتر از این درباره اهمیت و قدرت بازار کار وردپرس توضیح بدم و اگر شما هم یک متخصص وردرپرس یا طراح قالب وردپرس باشید می توانید مشتریان خوبی را از بین این 500 هزار وب سایت وردپرسی که روز به روز به تعدادشان هم اضافه می شود پیدا نمایید.

اگر یک دفعه اومدید وسط این مقاله ” آموزش طراحی قالب وردپرس ” که چگونه یک متخصص طراحی قالب وردپرس شوید یا برای شروع می خواهید با آموزش طراحی قالب وردپرس این مسیر را شروع کنید بهتر است چند دقیقه ای وقت بگذارید و این مقاله را که قبل با عنوان چگونه یک برنامه نویس وردپرس (توسعه دهنده) شویم؟ منتشر کردم را مشاهده کنید که یک دید کلی تری داشته باشید.

نقشه راه آموزش طراحی قالب وردپرس

به جهت طراحی یک قالب وردپرس اختصاصی برای سیستم مدیریت محتوای وردپرس بهتر است اول مسیر را به سه بخش اصلی تقسیم کنیم و همچنین مد نظر داشته باشیم که هر کدوم از این بخش های اصلی خودشان به تنهایی که تخصص محسوب شده و بسیار مهم به حساب میان و حتی می توان برای آن ها زیر مجموعه ها و تعاریف متفاوتی از هم ارائه داد.

  1. طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری Ui / Ux
  2. تبدیل طراحی رابط کاربری به کدهای HTML / CSS / JS یا فرانت
  3. تبدیل قالب فرانت به بکند وردپرس با زبان PHP و کتابخانه توسعه وردپرس

طراحی رابط کاربری و تجربه کاربری ui / ux

همانطور که از نام هایی که گفتم مشخص هست، شخصی که به اصطلاح به نام و عنوان شخص ui ux کار فعالیت می کنه وظیفه داره تا یک رابط کاربری با توجه به تجربه کاربری ایجاد کنه که حالا این ایجاد کردن میتونی دستی یا اسکچ باشه که خب برای پیش طراحی خوبه اما برای یک طرح نهایی میشه و بهتر است با استفاده از نرم افزار های مختلفی چون Figma, Adobe XD, Sketch و … به صورت حرفه ای استفاده کرد.

این مرحله همیشه به عنوان اولین قدم هر بیزنس و مرحله قبل از پیاده سازی یا کد نویسی قالب وردپرس می باشد چرا که شخص متخصص ui ux با توجه به نوع و شرایط کسب و کار شما بهترین طرح و ایده پردازی ممکن را با توجه به اصول و مهارت های لازم به مخاطب هدف شما ارائه کند.

اما این تمام دلیل مقدم بودن و مهم بودن این مرحله برای کسب و کار شما نیست که یک شخص ui ux کار انجام دهد چرا که قبل از حتی ایده پردازی یکی از مرسوم ترین کارها رصد کردن رقبا و الگو برداری و رفع نواقص هر کدام از آن ها می تواند باشد که به شما این اطمینان را می دهد که سایت شما با تحقیق کامل حوزه فعالیت شما ایجاده گردیده.

خب بزارید با یک مثال ساده و جدا از دو مورد ابتدایی که ذکر شد بگم که چرا ui ux یا همون رابط کاربری و تجربه کاربری برای قدم نخست و پیش طراحی قالب اختصاصی وردپرس کسب و کار شما تا این حد حائز اهمیت است.

شما در نظر بگیرید کارفرما یا تیم کارفرما کلی ایده و فرآیند و مدل تو ذهن خودشون دارن که میخوان به بهترین شکل ممکن این فرآیند ها و ایده ها پیاده سازی بشه و شخصی که یک برنامه نویس خیلی خوب هم هست رو دعوت می کنند که این فرآینده و ایده ها را بشوند، یادداشت کند و کار خودش رو شروع کنه و بعد از مدتی مثلا بعد یک تا دو ماه کار رو تحویل می دهد، حالا چه اتفاقی می افته ؟

  • یا برنامه نویس کار خوبش رو با یک رابط کاربری و تجربه کاربری معمولی تحویل می ده و تا حدی مورد پسند کارفرما قرار می گیره اما کلی ویرایش از شما انتظار دارن که در بهترین حالت ممکن تا یک ماه هم وقت نهایی سازی پروژه افزایش پیدا میکنه
  • یا کلا طرح ارائه شده با اینک عملکرد Back اون عالیه و امتیازها و استانداردهای زیادی هم داره به طور کلی رد میشه چرا که شاید اون کارفرما تمام قدرت پروژه شما رو از روی front شما قضاوت کنه و خب اینطوری ممکن دعاوی شکل بگیره که یا کار کلا فسخ و یا یک رویه بی اعتمادی و یا حتی به نابودی ایده میرسه.

من یک دلیل خیلی بهتر برای توجیح استفاده از شخص Ui Ux کار برای پیش برد پروژه شما نیز دارم و اون صرفه اقتصادی استفاده از شخص ui ux کار هست که حساب کنید قبل از تمامی این شرایط پیش آمده و این همه هزینه و وقتی که صرف شده شما با یک طراح رابط کاربری صحبت می کردید.

اونوقت شما در زمان کوتاه تری و بدون اتلاف وقت و هزینه یک پیش نمایش کامل از روندها، فرآیند ها و ظاهر و … در دست دارید که با توجه به این پیش نمایش از برنامه نویسان خود می خواهید که این طرح و روند رو برای شما عینا کد نویسی کنند که خب با صرف یک هزینه مشخص می تونید هم زمان، هم هزینه و هم کیفیت پروژه خودتون رو تا حد چشمگیری بهبود ببخشید.

حالا بهتر است اگر هم نمی خواهید خیلی تخصصی وارد حوزه ui ux بشید حداقل اطلاعاتی درباره استاندارد و کلیات این موضوع بدست بیارید که تعامل بهتری با شخص ui ux کار یا کارفرمای پروژه های خود داشته باشید که خیلی می تونه به شما در حرفه ای بودن طرح های نهایی شما کمک کنه.

آموزش طراحی قالب وردپرس

تبدیل طرح به HTML CSS JS (آموزش طراحی قالب وردپرس)

آستین هارو بالا بزنید که باید طرحی که توسط ui ux طراحی و پیاده سازی شده است را تبدیل به کدهای فرانت کنید تا اونچه که حاصل همفکری کارفرما و اعضای تیم شرکت کارفرما و ui ux کار عزیز جمع بندی شده به دست ما برسه.

کار ما اینجا اینه تا با رعایت استانداردهای مهم مثل کد نویسی تمیز یا همون Clean Code، واکنش گرایی یا همان ریسپانسیو، در نظر گرفتن شرایط Performance و … یک کد خوب برای بخش فرانت قالب خود تولید کنیم.

هرچه میزان تسلط و تجربه ما در زبان های HTML, CSS یا جاوا اسکریپت بیشتر باشه روند کار و خروجی نهایی سریعتر و بهینه و استانداردتر خواهد بود.

آموزش طراحی قالب وردپرس
آموزش طراحی قالب وردپرس

تبدیل قالب HTML CSS JS به قالب وردپرس (آموزش طراحی قالب وردپرس)

این مرحله پیش نیازهای سخت تری رو نیاز داره چرا که شما باید با زبان php حداقل به صورت مقدماتی آشنا باشید که توصیه میشه تا اونجایی که میشه با سطح بالاتری از php آشنا بشید که هم کارتون سریعتر و هم کدهاتون تمیز تر بشه و همچنین کدهایی که در توسعه وردپرس استفاده میشه که در سایت اصلی وردپرس قابل دسترس هست.

در این مرحله با ایجاد حلقه ها اطلاعات را از دیتابیس فراخوانی می کنیم، می تونیم هر چیزی رو تحت شرایط خاصی اجرا کنیم مثل اول رمز رو وارد کن، به صورت جدولی، اگر فلان شرط برقرار بود، برای این قسمت این هارو تحت این شرایط ایجاد کن، پست ها در اسلایدر وقتی فلان تیک را زدم نمایش داده بشه و …

این مقاله ” آموزش طراحی قالب وردپرس ” هنوز تکمیل نشده و آپدیت های بیشتری دریافت خواهد کرد.

 

پیش نیازهای طراحی قالب وردپرس ؟

به جهت طراحی قالب وردپرس به صورت اختصاصی می بایست با مواردی چون ui ux و زبان های html, css به صورت کامل، جاوا اسکریپت و php در حد آشنایی که هر چه این موارد را بیشتر مسلط باشید خروجی نهایی حرفه ای تر خواهد بود.

 

4.8/5 - (52 امتیاز)
2 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
احمدرضا منظور

سلام و خداقوت
عالی بود

مهدی ترکمان
مدیر

خواهش میکنم جناب منظور